joi, 28 octombrie 2010

Standarde profesioniste de inramare (partea a II-a)




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                        
*                                                                                                                                          
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  

MAI MULTE DESPRE PASPARTU-URI DECAT ATI VREA CU ADEVARAT SA CUNOASTETI

Data trecuta am stabilit ca fotografiile si restul lucrarilor de arta nu se vor inrama in direct contact cu geamul deoarece condensul interior le va ruina cu timpul. Pentru a tine la distanta de geam lucrarea de inramat se folosesc distantoarele (engl. spacers) si pasparturile (fr. passepartout). Distantorul poate fi orice bagheta mai ingusta decat faltul (pentru a nu fi zarita prin paralaxa geamului atunci cand privim rama sub diverse unghiuri). Pentru a evita introducerea unor factori suplimentari de risc la adresa conservarii lucrarii de arta, baghetele respective sunt facute din plastic transparent sau colorat (de obicei in negru, auriu si argintiu) si se asorteaza la tipul de finisare cel mai apropiat de buza ramei.

Pasparturile 

Sunt realizate dintr-un carton de buna calitate cu grosimea de aproximativ 1,5 mm. In tarile cu o lunga traditie a inramarilor de calitate aceste cartoane sunt produse si oferite pe piata in sute si mii de culori si nuante pentru a ne oferi posibilitatea unor inramari sofisticate. Pentru a spori efectul estetic precum si pentru a atrage privirea spre lucrarea de arta propriuzisa se pot folosi doua, trei sau chiar mai multe asemenea pasparturi de diverse marimi si nuante. Suprapunerea pasparturilor este cea mai simpla cale de a potenta vizual acest accesoriu. O alta modalitate de a spori impactul pasparturilor este texturarea suprafetelor, fie din fabrica, fie manual. De la texturare nu mai e decat un pas pana la gravarea si incrustarea unor elemente decorative pe suprafata pasparturilor. Miezul cartonului de paspartura fiind alb face ca si incrustatiile de pe fetele colorate ale pasparturilor sa ne apara tot albe. Daca incrustatiile sunt mai adanci, marginile lor vor fi albe, iar la baza vor avea culoarea paspartu-ului de dedesubt. Nu ne opreste nimeni sa practicam embosarea sau pirogravarea pasparturilor cu elemente repetitive sau continuui. Alt curs posibil de urmat ar fi aplicarea unor elemente decorative tridimensionale direct pe fata paspartu-ului. Pasparturile astfel pregatite pot fi finisate in armonie cu restul ramelor prin vopsire, aurire, patinare si ceruire. Astfel de pasparturi bogate apartin unor lucrari si interioare din epoci trecute, dar rameurul profesionist, restauratorul de rame si designerul de interioare trebuie sa aiba in arsenalul lor si acest tip de munitie.
Nu vom omite sa mentionam marea clasa a pasparturile caserate in piele, matase, panzeturi sau chiar hartie decorativa. Adeseori asemenea pasparturi au fereastra interioara ornata cu o minuscula rama cu falt invers, articol cunoscut pana si in lumea anglo-saxona sub numele frantuzesc de fillet. Pasparturile caserate in piele, matase sau suede pot deveni spectaculare in combinatie cu embosarea.

O mentiune speciala se cuvine a face in beneficiul asanumitelor "paspartu-uri frantuzesti" (French Mats) care de mai bine de doua sute de ani dau inramarilor o eleganta si un farmec care transgreseaza epocile si modele. Aceste pasparturi sunt realizate prin simpla trasare a unor linii si benzi mai mult sau mai putin late, de culori pale asortate celor din lucrarea de inramat. Ele sunt niste "trompe l'oeil"-uri de pasparturi multiple suprapuse. Briliant! Simplu si eficient! Cu putina practica ele devin o adevarata mina de aur pentru rameurii profesionisti.

Pasparturi de calitate muzeala

Pentru a sfarsi cum se cuvine acest subiect mai trebuie adaugat ca, in functie de proprietatile arhivistice, pasparturile sunt fie obisnuite (acide), fie speciale (neacide). Cele ordinare contin lignina si vor elibera gaze acide in interiorul ramei care la randul lor vor afecta totul in jur. In lipsa unui kit de stabilire a PH-ului, o paspartura suspecta de aciditate trebuie privita in taietura. Daca taietura s-a ingalbenit, puteti fi siguri ca priviti la o paspartura obisnuita. Pasparturile acid-free sunt tratate in fabrica sa ajunga la un PH neutru la iesirea de pe banda de fabricatie. Cu timpul insa agentii chimici respectiv se satureaza si paspartura redevine acida.
Paspartura tip Conservation Mat sau Archival Mat  - este produsa din alfa-celuloza (miez de pulpa lemnoasa) pura si e si tratata chimic. Producatorii garanteaza neutralitatea ei pe timp de 300 de ani.
Paspartura tip Museum Mat sau Rag Mat - construita din fibre pure de bumbac si celuloza. Celuloza este un material mai ieftin care ofera suficienta protectie in majoritatea cazurilor de inramat.
Paspartura tip Museum Board - Aceasta este paspartura de cea mai buna calitate in zilele noastre si este produsa 100% din fibra pura de bumbac.

False pasparturi
Daca am ajuns aici, hai sa inlaturam o confuzie comuna printre utilizatorii romani de rame care spun paspartura si acelei rame interioare mai mult sau mai putin lata, mai mult sau mai putin complicata, care se insereaza in faltul ramei exterioare pe care o prelungeste fizic si estetic. Aceasta rama mai mica nu joaca nici rolul pasparturii si nici nu are versatilitatea si fizicitatea unei pasparturi. Rama aceasta interioara este o insertie, o prelungire a ramei propriu-zise, nicidecum un paspartu.
Alta: unele lucrari rotunde sau ovale sunt inramate in rame patrate sau dreptunghiulare avand pasparturi cu deschideri rotunde sau ovale. Acelui paspartu rotund sau oval realizat din lemn, care intra in faltul ramei exterioare si prelungeste vizual rama, este tot un fel de insertie careia in engleza i se spune spandrel.

Ca intotdeauna, va reamintesc ca daca doriti sa ma contactati un email la adressa RameRoscas@aol.com e cea mai sigura cale.

---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------



Reproducerea integrala sau partiala a textelor si imaginilor publicate de Cornel Rosca pe acest blog este strict interzisa fara aprobarea scrisa a autorului (adresa de contact: rameRoscas@aol.com). Va multumesc pentru intelegere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu