joi, 8 ianuarie 2015

Cine hotaraste cum se inrameaza un tablou, pictorul sau proprietarul?



Indiferent de motivul pentru care multi artistii se dezintereseaza de incadrarea lucrarilor lor, lasand sarcina aceasta pe seama clientilor sau a meandrelor viitorului, ei isi fac um mare deserviciu din cel putin doua motive.
1) Primul ar fi neasigurarea unei protectii corespunzatoare. Neinramate, tablourile sfarsesc prin a fi inghesuite (atunci cand nu sunt agatate prtovizoriu si la intamplare) alegand-se inevitabil cu zgarieturi, lovituri si gauri.
2) A doua perspectiva tine de chiar marca pe care artistul insusi intentioneaza si se cuvine sa o lase in lumea si istoria artelor. Cu totii recunoastem dezastrul si nedreptatea pe care o inramare nefericita poate sa-l faca unui tablou. Or, care este sansa ca un cumparator sau un ramar sa ofere o incadrare pe care ar fi acceptat-o si autorul tabloului, daca era prezent si liber s-o faca? Lasat sa aleaga fara grija costurilor aferente, pictorul va tinde sa isi desavarseasca opera prin incadrarea aleasa si, asa cum in pictura si-a dezvolat un stil propriu, va cauta si eventual va gasi si un gen de inramare personal, unul care sa complimenteze stilul sau artistic. Asa au aparut si la noi ramele cu nume de pictori. Avem rame Grigorescu, Aman, Tonita, Eustatiu Stoenescu, Kimon Loghi. Licrarile lui Kimon Loghi, de pilda, ar arata foarte bine in rame Art Nouveau si Art Deco, dar el a preferat sa le vada incadrate mai spectaculos, in rame tabernacul, iar colectionarii operelor lui se pliaza preferintelor maestrului daca e sa incadreze o lucrare de a sa. Cu greu o alta consideratie stilistica sau estetica ar putea prevala in fata preferintelor recunoscute ale maestrului. In Romania rama tabernacul este asociata durabil cu Kimon Loghi la fel cum rama Grigorescu ar arata stupid si cabotin in jurul unor tablouri in stiluri diferite de cel al maestrului Nicolae Grigorescu. Inramate la latitudinea altora, tablourile aceluiasi autor sfarsesc prin a fi diminuate, diluate si risipite nu doar patrimonial dar si stilistic.


In concluzie, ramele sunt insotitoare de durata ale lucrarilor de arta. Ele nu se schimba odata cu mobila sau zugraveala incaperilor in care sunt expuse si de aceea serviciul sau deserviciul pe care ele il pot face lucrarilor de arta  se va reflecta in mod durabil asupra felului in care le percepem, le valorizam si chiar asupra felului in care le identificam .

Intrebarea care se pune este daca pictorul sau proprietarul lucrarii este indreptatit sa decida inramarea unui tablou? Raspunsul meu ar fi acela ca de inramarea lucrarilor "orfane" (autori disparuti) trebuie sa se ocupe niste "tutori, parinti adoptivi" CALIFICATI iar artistilor contemporani trebuie sa li se lase dreptul de a decide si recomanda rama potrivita. Nu e nevoie ca ei sa isi inrameze fizic toate lucrarile, dar in epoca in care traim nu exista scuze pentru a nu le inrama si prezenta pe toate in maniera DIGITALA, asa cum le-ar conveni. Ar trebui sa fie preocuparea artistului sa caute si a-si definitiveze un stil de inramare precum si un rameur capabil sa-i ofere acele rame. Cumparatorii de arta vor fi recunoscatori sa primeasca o recomandare precisa a felului de inramare precum si un nume, respectiv o adresa, din tara sau strainatate, unde acea inramare este posibila. Dar inainte de toate, este imperios necesar ca lumea artelor sa recunoasca rolul si importanta ramelor si sa introduca studierea acestora in programa liceelor si facultatilor de arta. Cacofonia, ignoranta si haosul inramarilor isi au obarsia aici, in desavarsita lor ignorare la nivelul sistemului de invatamant artistic. E ca si cum pilotii ar invata sa conduca avioanele dupa ureche, fara a cunoaste mai nimic despre atmosfera, meteorologie sau geografie.
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                        
*                                                                                                              
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 
---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor si firmelor clasice    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------