joi, 26 octombrie 2017

Rama float, regina ramelor contemporane

Daca in prima jumatate a secolului XX preferata pictorilor si colectionarilor de arta a fost rama frantuzeasca Montparnasse, din a doua jumatate a secolului XX si pana astazi regina ramelor devine o creatie americana cunoscuta drept rama float (engl. plutire) sau, asa cum ii spun francezii, caisse americaine (rama americana). Deloc surprinzator, uriasa influenta americana s-a facut puternic resimtita nu doar in zona inventiilor si tehnologiilor civile sau militare, nu doar in comunicatii, muzica si film dar si in universul artelor plastice unde, spre exemplu, rama float a fost rapid adoptata de artisti, muzee, incadratori si iubitorii de arta pretutindeni in lume.  Datorita calitatilor ei rama float a devenit subit la fel de utila incadrarii artei contemporane pe cat este de indispensabila engleza americana in circulatia internationala a bunurilor si ideilor.

Derivand oarecum din rama Modigliani,  rama float a fost inventata prin anii '50 de catre artistul si designerul american Robert Kulike ['chiulic].  In istoria ramelor si incadrarilor de valoare si utilitate muzeala Bob Kulike si-a legat numele si de inventarea ramelor din plexiglass care incapsuleaza piesa de arta sau relicva intr-un microclimat stabil si continua sa o etaleze privitorilor. Ca o paranteza, prin 1993-94, la New York, Bob Kulike a avut ocazia sa inspecteze personal cateva reproduceri de rame neoclasice (secolul XIX) executate in atelierul meu de la Craiova si le-a apreciat drept "the best I've ever seen", ceea ce este echivalentul unui titlu olimpic in sport. A continuat insa zicand "totusi, nu sunt genul meu de rame". La vremea respectiva am acuzat aceasta aparenta contradictie dar treizeci de ani mai tarziu am ajuns eu insumi sa spun ca nu-mi mai plac ramele secolului XIX, excesiv de ornate si de pedant executate. Precum Kulike, am evoluat sa iubesc si eu ramele fruste, sincere si primitive din perioade anterioare, rame unde manualitatea si tehnica fauritorului lor erau esentiale nu doar pentru estetica dar si pentru longevitatea si valoarea pieselor rezultate.

Rama float este, teoretic vorbind, orice rama in care pictura se introduce prin fata si este retinuta si fixata prin insurubare intr-o treapta, un opritor aflat in profunzime, pe spatele ramei. Cum deschiderea ramei propriuzise este ceva mai mare decat suprafata pictata iar aceasta este fixata cu distantori la o mica departare de fundul ramei, umbra care se aduna de jur imprejurul picturii induce privitorului iluzia ca pictura pluteste in interiorul ramei. De aici si numele de float frame (rama plutitoare). In practica rama float este o rama ingusta de 1 sau 2 cm, neteda, cu un profil in forma de L (vezi fig. 1).
fig. 1

Succesul ei fenomenal s-a datorat faptului ca aceasta rama putea fi oricat de ingusta si "neimportanta" in economia tabloului, ceea ce era in favoarea picturii moderne si contemporane, in sensul ca nu concura pentru atentia privitorului cu panza pictata in culori si contururi economice, simplificate, adesea abstracte. Aspectul minimalist al ramei float corespundea foarte bine si interioarelor moderne, aerisite, luminoase si mobilate cu piese putine, de stricta utilitate, avand si ele linii simple si drepte.

Rama float pretinde un sasiu cu dimensiuni si unghiuri corecte si o panza bine intinsa, caci cea mai mica inexactitate si neregularitate devenine acum suparator de vizibila, spre deosebire de ramele clasice unde imperfectiunile acestea erau ascunse in faltul ramei. Mai mult, daca panza nu este pictata pe margini, marginile ei trebuie uniformizate prin acoperire cu o banda sau panglica de culoare inchisa care sa nu distraga atentia.
fig. 2
Aceasta rama nu protejeaza arta terminandu-se sub nivelul ei

fig. 3

fig. 4

fig. 5
Desenele plutesc la interiorul ramei fiind presate intre doua geamuri

fig.6
fig. 7fig. 8
Rama comuna, inramare float.

Datorita regimului comunist rama float a patruns tarziu in Romania. In perioada in care ramele float cucereau planeta artistii romani erau fermecati cu cele 2-3 profile ale Combinatului Fondului Plastic, rame care prin volum, profil si finisare apartineau perioadei interbelice. Abia astazi rama float a devenit foarte populara, lucru dovedit si de faptul ca versiunile ei comerciale (din plastic strident vopsit si lacuit) se gasesc, practic, in toate atelierele de inramare din tara. Artistii romani le prefera pentru ca sunt ieftine, fara multa personalitate si pondere, dar le folosesc in mod gresit pentru ca:
1) adesea ramele nu protejeaza picturile, ele fiind abia la nivelul sau chiar cativa milimetri sub nivelul suprafetei panzelor si
2) lucrarile sunt adesea inghesuite la interiorul ramelor, fara a mai lasa spatiul acela de respiro si umbrire din jurul picturilor, iar asta anuleaza efectul de plutire si le neaga numele si menirea. Rama float devine astfel rama corset si precis nu asta a fost intentia lui Kulike.

---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere din zona ramelor istorice   www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu